Sunday, July 27, 2008

संयमको सहारा

सञ्जय उपाध्याय
शान्ति प्रक्रियाको आवरणमा सञ्चालित सहमतिको राजनीति नबुझेका नेपालीलाई राष्ट्रपतीय निर्वाचनको पूर्वसन्ध्यामा नाटकीय रूपले जन्मेको नयाँ समीकरणले एकपल्ट फेरि झस्कायो । जसरी भए पनि मुलुकलाई एउटा निकास चाहिएको थियो र तीन प्रमुख दलले उपाय पनि निकालिहाले । नवीनतातर्फो यात्रामा देशले एउटा अर्को कोसेढुङ्गा पार गर्नुलाई सुखद उपलब्धि नमान्ने नेपाली विरलै होलान् ।
राष्ट्रपति रामवरण यादवको प्रतिष्ठा र पृष्ठभूमि एवम् उनले शपथ लिनुअघि र पछि राष्ट्र र राष्ट्रियताका पक्षमा दोहोर्‍याएका प्रतिबद्धताहरू निकै सकारात्मक र प्रेरणादायी रहे पनि तिनलाई व्यापक राजनीतिक पटलमा देखिएको तिक्तताले ढाक्न पुगेको छ ।
नवीनतम विघ्न खेपेपछि नेकपा माओवादीका नेताहरूको भनाइ सुन्दा र पढ्दा प्रतिशोधको राजनीतिले प्रश्रय पाउने संशय बढेको छ । उता तीनतिर फर्केका नेपाली काङ्ग्रेस, नेकपा एमाले र मधेसी जनअधिकार फोरमबीच एक्कासि बढेको सामीप्य माओवादीहरूको सेखी झार्न नै भएको आभास नयाँ समीकरणबाट आइरहेका स्वरहरूले दिन्छन् ।
विदेशी शक्तिहरूको बढ्दो चासोको सशक्त प्रतिविम्ब अनमिनको म्याद बढाउने सर्न्दर्भमा संयुक्त राष्ट्रसङ्घ सुरक्षा परिषदमा देखियो । भारतका स्थायी प्रतिनिधिले महासचिव बान की मुनको प्रतिवेदनबारे उठाएका तिखा प्रश्नहरूले हाम्रो शान्ति प्रक्रियाका सम्बन्धमा नयाँदिल्लीको रक्षात्मक उत्कन्ठा देखाएका छन् । भारतबाट राष्ट्रपति यादवलाई औपचारकि बधाई ढिलो गरी आउनुले पनि केही न केही सन्देश दिएको छ ।
जनआन्दोलन-२ र खासगरी तिब्बत प्रदर्शनका सर्न्दर्भमा स्पष्ट र सक्रिय बनेको चीनले आफ्नो बृहत् आकाङ्क्षा र अपेक्षालाई कसरी प्रस्तुत गर्ला, त्यो त बेइजिङ् ओलम्पिकपछि खुल्दै जाला । विश्वमा उदीयमान दुई एसियाली शक्ति राष्ट्रहरूका बीचमा अवस्थित नेपाललाई तिनीहरूको आपसी सम्बन्धले पार्न सक्ने प्रभावको लेखाजोखा गररिहनु नै पूर्णकालीन काम हुन जान्छ । त्यसमाथि सैनिक/सामरकि गतिशीलता, अर्थबजार, ऊर्जा र वातावरणजस्ता विषयमा चीन र भारतलाई नियालिरहेका अमेरिका र युरोपेली सङ्घका साथै अन्‍तराष्‍ट्रिय रूपमा नै दृढ निश्चयी बन्दै गएको अर्को एसियाली शक्ति जापान नेपालको तरलतामाझ कसरी प्रस्तुत हुँदै जाला भन्नेतिर सचेत हुनुपर्ने अवस्था छ ।
यसरी नयाँ नेपालको खाका आफू अनुकूल बनाउन पृथक् विदेशी कोणहरूबाट चालिने प्रत्यक्ष र परोक्ष कदमहरू महत्त्वपूर्ण बहसका छुट्टै विषय हुन् । राष्ट्रहितविपरीत हुनसक्ने सबै खाले प्रयासहरूको प्रतिरोध गर्ने क्षमता नेपालको नहोला । तर, राष्ट्रिय नेतृत्वले सुझबुझ देखाउन सकेमा विदेशी सरोकारवालाहरूको प्रचुरताले पनि एक प्रकारको अवसर दिनेछ । हाम्रा राजनीतिक दलहरूले भने आफ्नो सुविधा अनुसार वैदेशिक 'हस्तक्षेप'बारे कहिले उग्र बन्दा र कहिले मौनता साँध्दा खुला र र्सार्थक राष्ट्रिय बहस सुरु हुन दिएकै छैनन् ।
त्यसो त, राजतन्त्रको विरोधले गर्दा मात्र एकीकृत भएका राजनीतिक शक्तिहरूबीचको सहमतिको स्वरूप गणतन्त्रको आगमनसँगै समाप्त हुनु थियो र भयो । त्यसलाई जीवित राख्न सक्नु उदारताको परिचायक हुने थियो । तर, जनताले दलहरूको हैसियत निर्धारण गरिदिइसकेपछि त्यो कत्तिको सम्भव हुन्थ्यो - त्यसमाथि प्रतिस्पर्धात्मक प्रकृतिको राजनीतिक व्यवस्थाका लागि त्यस्तो सहमति कत्तिको वाञ्छनीय हुने थियो भन्ने प्रश्न छँदैछ ।
निर्वाचन परिणामले प्रमुख दलहरूबीच ऐतिहासिक परविर्तन संस्थागत बनाउनका लागि महत्त्वपूर्ण पदहरूको भागबन्डा हुनुपर्ने बाध्यता खडा गरिदियो । तर, फरक विचारधारा बोकेका दलहरूबीच चुनाव नतिजा अनुसार अन्तरमि संविधानमा आफू अनुकूल संशोधन खोज्ने उत्सुकताले अविश्वास पनि बढायो । दोहोरो भूमिका दिइएको संविधानसभाले पनि महिनौँ बित्दासम्म पनि अन्तरमि व्यवस्थापिकाको आकारभन्दा माथि उठ्न सकेन । सरकार गठनपछि पनि आग्रह-पूर्वाग्रहद्वारा प्रेरति तीतोपन कायम रहने हो भने संविधान निर्माण प्रक्रियामा मुलुक कहिले र कसरी प्रवेश गर्ला ?
नयाँ नेपालको मुहार हेर्न जतिसुकै आतुर रहे तापनि जनताले राजनीतिक दलहरूको इतिहास बिर्सन सक्ने कुरै भएन । खुला राजनीतिक दलका हैसियतमा माओवादीहरूले पनि खासै पृथक् पहिचान बनाउन सकेनन् । विगतमा मूलधारका राजनीतिक दलहरूको विश्वसनीयता गुम्दै जाँदा वैकल्पिक आग्रह र आह्वानहरूले श्रोता पाए ।
संसदीय प्रजातन्त्रका नाममा भ्रष्टाचार, कुशासन र राजनीतिक अस्थिरता फैलियो भनेर विदेशी राजदूतहरू र अन्‍तराष्‍ट्रिय दातृसंस्थाका प्रमुखहरू कराउँदै गए तर त्यो गुञ्जनले तत्कालीन व्यवस्थामा सकारात्मक परविर्तन ल्याउनभन्दा पनि मुलुकलाई विकल्पहरूको खोजीतर्फउन्मुख गरायो । बदलिँदो अन्‍तराष्‍ट्रिय र क्षेत्रीय पृष्ठभूमिमा विदेशी स्वार्थहरूको टक्करमाझ खलनायक पनि नेपालीहरू नै बन्न गए अनि बहुमूल्य समय पनि नेपालीहरूले नै खेर फाल्न पुगे । त्यसैले, अहिलेको बाक्लिँदो राजनीतिक अविश्वास एक दलले अर्काको मानमर्दन गर्ने अस्त्र मात्र नबनोस्, जनताले आफ्ना नेताहरूको खिल्ली उडाउने आधार पनि नबनोस् ।

(नेपाल राष्टिय साप्ताहिक, साउन १२, २०६५)

Sunday, July 13, 2008

सन्तुलनको सङ्र्घर्ष

सञ्जय उपाध्याय
गणतन्त्रात्मक नेपालले आफ्नो सन्तुलन खोज्ने क्रममा बेहोर्नुपरेका राजनीतिक जटिलताहरू जति उदेकलाग्दा भए पनि तिनलाई हाम्रा नयाँ यथार्थका उपज नै मान्नुपर्दछ । आधुनिक नेपाल स्थापना भएदेखि राजतन्त्रले ओगटेको स्थानमा आएको रिक्तता भर्न भइरहेका आन्तरकि र बाहिरी अभ्यासहरू कहिले सहयोगात्मक छन् त कहिले द्वन्द्वात्मक । सिद्धान्त र सुविधाको पारस्परकि प्रभावले स्थितिलाई झनै कठिन बनाएको छ ।संविधानसभा निर्वाचन र गणतन्त्रको घोषणापछि जनसाधारणमा नयाँ नेपालको प्रारम्भिक खाका हेर्न उत्सुकता बढ्नु स्वाभाविक नै थियो । प्रमुख राजनीतिक दलहरूको कार्यसूचीमा भने आ-आफ्नो अधिकतम प्रभाव कायम रहने गरी राज्य संरचनामा पकड जमाउनु प्राथमिकता बनेको छ ।आठतिर फर्केका राजनीतिक दलहरू राजतन्त्रविरुद्ध एकीकृत भएको अवस्थामा सहमतिको एउटा विशेष महत्त्व थियो । नयाँ परिवेशमा दलहरूको धर्म आ-आफ्ना नीति र कार्यक्रमका आधारमा प्रतिस्पर्धा गर्नु नै हुन जान्छ । यसलाई फोहरी खेल वा पदलोलुपताका रूपमा नहेरिदिन नेताहरूलाई जनसमक्ष आग्रह गर्न कति मन लाग्दो हो । तर, उनीहरूको विगतले नै विश्वसनीयता घटाएको छ । उता खुला राजनीत्रि्रति माओवादीहरूको प्रतिबद्धतामै शङ्का-उपशङ्का चलिरहेका बेला उनीहरूले दिने स्पष्टीकरणको खासै मूल्य नरहला । त्यसो त वर्तमान अन्योल अनपेक्षित थिएन । सुरुमा माओवादीहरूले संविधानसभाको माग गर्दा अन्य दलहरूले त्यसले 'पेन्डोराको बाकस' खोल्ने छ भनेर करबिकरबि एकै स्वरले विरोध गरेका थिए । अहिले प्रस्फुटन भएका अधिकार, प्रतिनिधित्व, समावेशीकरण र सम्मानका मागहरू सम्बोधन गर्न कोभन्दा को कति पीडित र पिछडिएका रहेछन् भन्ने कुराको छिनोफानो हुन सकेको भए सजिलो हुन्थ्यो होला । त्यसको मापन जात, धर्म, वर्ण, वर्गले मात्र गर्न नसक्ने हुनाले नै सङ्कट राष्ट्रिय राजनीतिको मुटुमै यसरी गहिरिँदै गएको प्रस्ट छ । मधेसकै कुरा गर्दा त्यसको भौगोलिक र भावनात्मक अवधारणाबीचको दूरीलाई आँक्ने फुर्सद मुलुकलाई भएन । देशभित्र र बाहिर प्रतिष्ठाको विषय बनेको निर्वाचन सम्पन्न गर्नका लागि नै गत फागुनमा सम्झौता गरिएको कुरा जिम्मेवार नेताहरूले बिनासङ्कोच स्वीकारेका छन् ।दलहरूका पृथक् प्रकृति र स्वभावले पनि गतिरोधलाई निरन्तरता दिइरहेका छन् । सम्झौतालाई क्रान्तिप्रति धोका ठान्ने माओवादीहरूले शान्ति प्रक्रियाका नाममा मूलधारका दलहरूसँग एकपछि अर्को सुविधा लिँदै गए । निर्वाचनपछि जब आफूहरूले त्याग गर्नुपर्ने बेला आयो, माओवादीहरूलाई आफूहरू क्रान्तिकारी भइरहेको भ्रमजालले छाडेन ।नेपाली काङ्ग्रेसलाई प्रतिपक्षमै बस्न गाह्रो लाग्ने थिएन होला । तर, ऊ अहिले अस्तित्वको लडाइँ लडिरहेको छ । वयोवृद्ध सभापतिपछि नेतृत्वका लागि कोइराला परविारभित्रका दाबेदारहरूको लडाइँलाई अन्य नयाँ पुस्ताका नेताहरूबीचको हानथापले जटिल बनाएको छ । प्रेरणादायी नीति र नेतृत्वबाट मात्र अब आफ्नो भविष्य सुनिश्चित हुने निष्कर्षा पुगेका कार्यकर्ता र र्समर्थकहरू ती दुवैको खडेरी लम्बिरहने भयले ग्रस्त देखिन्छन् । काङ्ग्रेस मात्र लोकतन्त्रको पर्याय भएको दाबीद्वारा बढाइने आत्मविश्वासले कति समय थेग्ला ?नेकपा एमालेको प्राथमिकता नेपाली वामशक्तिको अग्रस्थानमा आफूलाई पुनःस्थापित गर्नमा रहेको कुरा विभिन्न नेताहरूले फरक शब्द र शैलीमा बताइरहेका छन् । 'युथ फोर्स'को स्थापना र क्रियाकलाप हेर्दा एमालेले यसका लागि उग्रताको अस्त्र प्रयोग गर्न खोजेको भान हुन्छ । सत्ता र प्रतिपक्षको अनुभवमा खारिएको मध्यमार्गी परचिय मेटेर एमालेले क्रान्तिकारी बाटोमा हिँड्न खोज्नु मुलुकका लागि कति नै अग्रगामी होला र ? यति सशक्त रूपमा मधेसी दलहरूको उपस्थिति नेपालीहरूका लागि नौलो भएको छ । अन्य दलबाट छुट्टिएर गएका तर एउटै छातामुनि आबद्ध हुन सकेका परिचित नेताहरूको मूल्याङ्कन गर्ने क्षमता जनसाधारणसँग छ । साना दलहरूको हैसियत त मतदाताहरूले तय गरसिकेका छन् ।यस्तो आन्तरकि अस्तव्यस्ततामाथि नेपालमा विशेष प्रभाव राख्दै आएका विदेशी शक्तिहरूको आकाङ्क्षा र अपेक्षा थपिएका छन् । भारत, चीन र अमेअमेरिका लागि राजतन्त्र स्थायित्वको आधार रहँदै आएको थियो । त्यसको ठाउँ लिने र्सवस्वीकार्य निकायको अभावमा नै विभिन्न गठबन्धन बन्दै र बिग्रदै गरेको बुझ्न गाह्रो पर्दैन ।नेपाली काङ्ग्रेस र मधेसी दलहरूको तादात्म्यले भारतलाई केही आश्वस्त तुलाउन सक्ला । चीनको चाख वामशक्तिहरूको व्यापक मोर्चालाई पूर्वराजावादीहरूले दिने टेवाप्रति नै रहेको हुनुपर्दछ । भारतभन्दा एक कदम अघि सरेर अमेरिकाले सेनालाई गैरवामपन्थी मोर्चाको मेरुदण्डका रूपमा देखेको होला ।एउटाको आधारभूमिमा अर्कोले अतिक्रमण नगर्ला भनेर कसरी भन्ने । चीन र भारत दुवैले पछ्याएको माओवादीलाई अमेरिकाले आतङ्ककारी भन्दाभन्दै निर्वाचन परिणाम आएलगत्तै अल कायदासँग तुलना गर्न नमिल्ने स्पष्टीकरण दिई नै सकेको छ । तर्राईमा अहिले सक्रिय भएका र जन्मन सक्ने समूहहरूसँग चीन नजिकिने अवस्था नै नआउला र ? दलहरूका लागि विदेशीहरूको कृपापात्र बन्नु र कोपभाजनमा पर्नु दुवै अभिशाप भएको स्थितिमा सन्तुलनको खोजी कतै अनन्त हुने त होइन ?
(नेपाल राष्टिय साप्ताहिक, असार २९, २०६५)